Ezermester Fórum

Építés, építkezés, lakásfelújítás, belső munkák, fürdőszoba, konyha, WC.
5 hozzászólás Oldal: 1 / 1
Kedves Fórumtársak!

Az alábbi témában kérném segítségetek, bár némileg statikusi beállítottságot igényelnek a válaszok.

Egy most vásárolt sorvégházban (1962-es épület) új helyre tervezzük a konyha kialakítását, ezért egy ajtót kell nyitni az előszobából (lépcsőházból).
A gond, hogy ez a fal a felső szint előterét tartja (24cm-es) a lépcsők miatt a gerendák a kép szerint függőlegesen futnak (ld. sárga terület).
A másik gond, hogy ld. zöld terület egy beépített cserépkályha ajtaja, amit az előtérből lehet fűteni. Magyarán áthidaló van felette.
A piros terület lenne az új ajtó, sajnos elég szűkös lehetőséggel, kb. 65-ös ajtót lehet beszorítani úgy, hogy a kályha és ajtónyílás között kb. 15cm „téglaoszlop” maradna. Ez tartaná kvázi a két áthidaló egy-egy végét, ami viszont a felső előteret.

Nekem egy kicsit morbidnak tűnik, de nem vagyok építés, párom viszont nagyon ragaszkodik a kályhához….

Tudna valaki érdemben segíteni?
Előre is hálás köszönettel!!!

Csatolmányok

És mindez az előszoba felől...

Csatolmányok

Ilyen vékony helyre kevés a tégla tartása és stabilitása. Hasonló dolgot már csináltam, a bejárati ajtó mellé raktunk be egy akkora ablakot, ami éppen még befért.
Ahogy én látom statikusi végzettség nélkül: a 15 cm-es téglafal sávot ki kell valamivel váltani, ami lehet vasbeton oszlop (ezt le kell gyártani, mivel egyedi méret), vagy vas oszlop. Ezt lehet I vasból, vagy két U vasból szemben összehegesztve. Először a leendő ajtó és a cserépkályha közti részt kell kibontani a cserépkályha nyílása fölötti áthidalóig. Mivel a fal máshol még nincs kibontva, nem fog összerogyni. Ebbe a 15 cm-es résbe kell behelyezni a vasbeton, vagy acél oszlopot úgy, hogy a kályha nyílása fölötti áthidaló ráüljön az oszlopra és az oszlop is stabilan álljon az alapon. Ha ez a helyén van, szépen be kell vakolni, hogy újra egy egységet alkosson a fallal. Miután ez kész, az ajtó fölötti áthidalókat kell beépíteni. Az áthidalóknak 15-20 cm-re kell túlnyúlni az ajtó nyílásán. A stabilitás érdekében két darabot kell elhelyezni a fal 2 oldaláról. Ha jól értettem 24 cm-es a fal, így elég széles, hogy két áthidaló elférjen egymás mellett.
Tehát először az egyik oldal felől kell kivésni a falat és beültetni az áthidalót, majd bebetonozni a felette lévő részt. Az új beton és a fal között vakolóanyaggal kell kitölteni a réseket. A fal másik fele még ép, így tartja a felette lévő részt. A beépítésnél ügyelni kell a hézagmentes kitöltésre, a súly hatására sem tudjon megmozdulni az áthidaló, különben megreped a fal. Mivel az áthidaló alatt még nincs kivéve a fal, így az áthidaló arra ültetve nem mozdul el, míg a beton meg nem köt véglegesen, ezért pár nap után már neki lehet állni a fal másik felének kivéséséhez és a másik oldali áthidaló beültetésének.
Ezek a mostani vékony áthidalók csak akkor stabilak, ha fölötte ki van betonozva és a beton már kellően megszilárdult. Tehát a 2 áthidaló beépítése után várni kel legalább 2 hetet, de inkább többet. Csak akkor lehet az áthidalók alatt kiszedni a leendő ajtónyílásból a falat, ha a betonozás már kellően szilárd.
Én kicsit máshogy csináltam a sajátomat, mind a függőleges, mind a vízszintes áthidalókat saját magunk készítettük el, így a behelyezés után rögtön be lehetett vakolni és pár nap múlva a másik felét elkészíteni.
Felteszem a leendő ajtó felett a plafonnál van koszorú, így ha a fal elég erős, akkor egyszerre is meg lehet csinálni a két oldalt, de csak akkor, ha a függőleges áthidaló már stabilan rögzítve van, így a betonozás is erősebb lesz, mert egy tömbben van, de akkor is csak a beton kellő kötése után lehet alatta bontani.
Szedtem már ki utólag parkettára rakott válaszfal alól a parkettát és még 20 cm mélyen a földet teljes egészében (nem volt alábetonozva), hogy alá tudjak betonozni és a fal állt a levegőben. Ez nem jelenti azt, hogy minden esetben így kell lennie!!
Kedves László,
köszönöm ismét kimerítő és gyors válaszát!
Lenne pár kérdésem hozzá a tisztánlátás végett.

Lehető megoldásként én is beton oszlopon gondolkodtam, előre kivésve a helyét (mivel a meglévő áthidaló bőven túlnyúlik, megoldható). Viszont nem előre kiöntve, hanem helyben két oldalról kizsaluzva és beöntve a "résbe". Nem tudom hogy a készen kapható, C25-ös "zsákos" esztrich beton megfelel-e erre a célra, vagy valami erősebb saját keverés dukálna. Vasat tett Ön bele?

Mekkora rést célszerű az áthidaló felett a betonnak hagyni, és hogy tölti azt tele hézagmentesen? Megfelelő fél-sűrű betont beletömködve?

Ezt írta: "Az új beton és a fal között vakolóanyaggal kell kitölteni a réseket."
Ez alatt mit ért pontosan? Hiszen az áthidalót már felültettem, felette a rést teletömködtem betonnal. Vakolat majd a legvégén jön rá ha "szépítgetünk", nem?

Ezt írta: "Csak akkor lehet az áthidalók alatt kiszedni a leendő ajtónyílásból a falat, ha a betonozás már kellően szilárd."
Ha beültetem az áthidalót, azt csak úgy tudom megtenni, ha kiszedem áthidaló szélességben a falat legalább két téglasor magasan, a szélein meg "felültetem", tehát kvázi csak ott támaszkodik már ha jó sejtem. Akkor viszont elvileg mindegy hogy van-e alatta fal vagy sem, nem? Vagy itt az oszlop szilárdságára gondol?
Üdv!
Nézzük sorjában:
1 - Elég nehéz betont úgy beönteni egy résbe, hogy az kitöltsön minden helyet, a betöltéshez nagyobb hely kell, ami felül az áthidaló miatt nem lehetséges. Természetesen kell vas bele, önmagában a beton sem elég erős. A zsákos előkevert "hobbi" betonokra általában rá van írva, hogy teherviselő elem készítéséhez nem használhatók. A külön készített oszlop zsaluzásához több faanyag kell, de a vasalást jobban el lehet helyezni és tömörebben ki lehet önteni, ha van hely fölötte bőven. Ha ténylegesen teherviselő szerepet kell betöltenie, szerintem jobb a biztonság.
2 - Sajnos bevésett falban nem egyszerű betont kiönteni, ezért nagyobb helyet kell kivésni, mint maga az áthidaló és a beton magassága együttvéve. Ilyenkor kicsit hígabbra kevert betont kell alkalmazni, az jobban kitölti a hézagokat, üregeket, A teljes kitöltést elősegítendő a zsalu oldalát időnként át kell kopogtatni (kalapáccsal finoman, de határozottan), hogy a rezgés mozgásra késztesse a betont, jobban kitöltse a rendelkezésére álló helyet. A kocogtatás azért is fontos, mert a hígabb betonból a felesleges víz kifolyik a réseken, ne maradjanak lyukak sehol, a kopogtatásra a beton kitölti az elfolyó víz helyét is. A rés csökkentése érdekében lehet középen egy magasabb beöntőrést kivésni, ahol a híg betont be tudja önteni és ha már kitöltötte a zsalu pereméig a helyét, kőműves kanállal "megszotyakolni" (megmozgatni a beton felszínét, hogy teljesen kitöltse a rendelkezésre álló helyet), majd elsimítani. Mivel beönteni nem lehet a betont a felette lévő téglasor aljáig - a fán nem tudunk átlátni, mindenképp kell egy kis hézag a rálátásra és a beton mozgásának elősegítésére -, így óhatatlanul hiány lesz közte. Ezt a hézagot a beton kötése után - ha már nem kell locsolni -, erős malterral kell kitölteni, hogy a fal elmozdulás nélkül rá tudjon támaszkodni, ne legyen rés közte. A maltert be lehet "tuszkolni" résmentesen a fal és a beton felszíne közötti helyre. Az áthidalóknál nem szabad nagyvonalúan legyinteni, jó az úgy, mert teherviselő elem. Nem egyszerű, ezért csináltuk mi előre meg az áthidalókat is.
Egy kis szakanyag:
http://www.epitoanyagnet.hu/teherhordo_elemek/nyilasathidalok/porotherm.php

3 - Nem mindegy, mert önmagában nem terhelhető az áthidaló. Ha szerencséje van, pont úgy jön ki a téglasor a bontáskor, hogy rá lehet ültetni teljesen az áthidalót. Ha nem így lenne, alá kell támasztani. Na most nem sokkal egyszerűbb a meglévő falra támasztani, mint gyártani támasztókat? A betonréteg az áthidaló fölé kerül, így az áthidalót a legalsó kivésett sorra kell ráültetni.
5 hozzászólás Oldal: 1 / 1

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 49 vendég