Ezermester Fórum

Építés, építkezés, lakásfelújítás, belső munkák, fürdőszoba, konyha, WC.
73 hozzászólás Oldal: 1 / 5
Tisztelt fórumozók!
A még lakatlan tetőteremet szeretném szigetelni, és lenne pár kérdésem előtte.
Egész pontosan a gerendák közti (cserepek alatti) részt szigetelném. Az "Ursa DF 32 Platinum üveggyapot"-ot szemeltem ki e célra. Szigetelő képessége 0,032W/mk.
:?: -Milyen vastagságban érdemes rakni??? A gerendáim, ha jól emlékszem 17cm vastagok. Én 20cm vastagságra gondoltam. Szükséges ennyi, ilyen lambda értékű szigetelő esetében?? (nem akarok ezen spórolni, mert úgy is visszahozza az árát. De feleslegesen pénzt kidobni sem akarok)
:?: -A szigetelés előtt kell a villamos kábeleket ill. vízvezetékeket behúzni/kiépíteni, vagy utána is megoldható???
Köszönöm a válaszokat!! :!:
Üdv!
Kérdéseim:
- milyen a rétegrend, van a cserepek alatt fólia és ha igen, milyen?
- tető meg lesz bontva, vagy alá akarod a szigetelést rakni?

A villanyszerelést és vízvezetékeket a szigetelés előtt érdemes elvégezni. A villanyvezetékeket gégecsőben ( vagy MTK kábellel) a csatlakozásokat szerelődobozban, a vízvezetékeket hőszigetelő burkolatban.
A cserepek alatt páraáteresztő fólia van szakszerűen felrakva. A tető nem lesz megbontva, a cserepek alá lesz a szigetelés. Pontosabban a szarufák közé. Úgy terveztem, hogy közé 15cm-t rakok, majd a szarufákat keresztben belécezném (5cm vastag lécekkel), és a lécek közé még raknék 5cm-t. Így a szarufák alatt is lenne szigetelés. Erre jönne rá a párazáró fólia, majd a gipszkarton, vagy valamilyen mutatós faburkolat.
Még nincsenek válaszfalak sem, így a villanyszerelést és a vízvezetékezést elég nehéz lesz megterveznem/behatárolnom. Idénre terveztem a szigetelést, és valamikor a jövőben a szobák/fürdőszoba kialakítását. De még fogalmam sincs, mit mekkorára, meddig. Mi lenne ha az üveggyapotra csak a párazáró fóliát raknám fel, a gipszkartonozást elhalasztanám??? S majd ha aktuális, akkor a gipszkarton és a szigetelés között vinném a vezetékeket.
Üdv!

Puszttán közbevetőleg jegyzem meg, hogy könnyüszerkezetes kialakításokban a gégecső rossz ómen. Vezeték behúzáskor a cső "rugózik", rosszabb esetben kis hajlítási sugárnál maga a behúzó szlag sem szalad végig a csőben. Vagy 15-20 cm-ként bilincsben rögzítve, fordulóknál, elkanyarodásoknál nagy hajlítási sugarat alkalmazni, hogy vezetékeléskor ne emlegessük a felmenőket, vagy valóban MTK hajlékony, illetőleg MBCu merev kábel használható, ami viszont a későbbiekben a fejlesztést, vagy más áramkör kialakítását kissé behatárolja, ha csak nem számolunk, tervezünk vele eleve, plussz szálakat.
Másik alapvető hiba, ha a nyomvonal vezetéskor a cső a külső részekhez közel, vagy teljesen kikerül. Télen a meleg belső szobában keletkezett pára, sima merev cső esetén hatványozottan, főleg függőleges felszálló ágaknál, páralecsapódás keletkezik, ami visszafolyik abba a szerelvénydobozba, ahonnan a cső elindult. Rosszabb esetben kifolyik onnan, és szép sárga nyomot hagy a karton falon, vagy vakolaton. Gégecsőnél is fellép a jelenség, itt előny, hogy a szerkezeti kialakításból adódóan a víz lefolyása lassúbb, de lényeg ugyanaz marad.

Remélem a leírás érthető. és a lényeg kihámozható. :oops:

További szép napot!
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
dhcodoki írta: A cserepek alatt páraáteresztő fólia van szakszerűen felrakva. A tető nem lesz megbontva, a cserepek alá lesz a szigetelés. Pontosabban a szarufák közé. Úgy terveztem, hogy közé 15cm-t rakok, majd a szarufákat keresztben belécezném (5cm vastag lécekkel), és a lécek közé még raknék 5cm-t. Így a szarufák alatt is lenne szigetelés. Erre jönne rá a párazáró fólia, majd a gipszkarton, vagy valamilyen mutatós faburkolat.

Az elképzelés jó, ha tényleg párazáró a cserepek alatti fólia. Ahogy elnéztem a weboldalát, minden szükséges infó megtalálható a méretezéshez és anyaghasználathoz.

dhcodoki írta: Még nincsenek válaszfalak sem, így a villanyszerelést és a vízvezetékezést elég nehéz lesz megterveznem/behatárolnom. Idénre terveztem a szigetelést, és valamikor a jövőben a szobák/fürdőszoba kialakítását. De még fogalmam sincs, mit mekkorára, meddig. Mi lenne ha az üveggyapotra csak a párazáró fóliát raknám fel, a gipszkartonozást elhalasztanám??? S majd ha aktuális, akkor a gipszkarton és a szigetelés között vinném a vezetékeket.

Ez is jó elképzelés, használaton kívüli helyiségekben nem szükséges a burkolatot azonnal elkészíteni, csak a párazáró fólia legyen fenn. A jó párazárás nagyon fontos, a fóliák illesztésénél legalább 15 cm-es átlapolást kell használni és alaposan leragasztani. Ne legyenek rések, kihagyott darabok ideiglenesen sem.
Jmedvegy jogos felvetéseire gyakran alkalmazzák, hogy a szigetelés és a gipszkarton között is hagynak 5 cm-es légrést, itt könnyedén elvezethetők az elektromos kábelek és a vízvezetékek is. Hátránya, a gipszkarton alatti üres tér erősen kongó hangja, de ezt is ki lehet tölteni szigetelőanyaggal, ha kész a víz és villanyszerelés.
"Másik alapvető hiba, ha a nyomvonal vezetéskor a cső a külső részekhez közel, vagy teljesen kikerül."

A külső részen a cserép felőli oldalt kell érteni, vagy a belső, azaz a gipszkarton felőlit??? :?:
dhcodoki írta: "Másik alapvető hiba, ha a nyomvonal vezetéskor a cső a külső részekhez közel, vagy teljesen kikerül."

A külső részen a cserép felőli oldalt kell érteni, vagy a belső, azaz a gipszkarton felőlit??? :?:

Üdv!

Igen, a cserepezés felőli. hidegebb oldalt.
Az igazi férfiak fával dolgoznak...
A cserép felőli részt.
Ennek az a lényege, hogy a csövekben a belső tér levegője kering és ha ez a levegő a külső hideg oldalhoz kerül, a lehűlő levegőből kicsapódik a páratartalom és a kicsapódó víz elkezd visszafolyni az alacsonyabban lévő konnektorok felé. Kicsit talán furcsán hangzik, hogy a csövekben a belső tér levegője kering, de érthető, hiszen a normál dobozok csőcsatlakozásai nem zártak, a kábelek mellett a levegő lazán el tud menni. Minden lakásban van a különböző magasságú létrétegek közötti hőkülönbség, ami emeletek között még nagyobb lehet. Ez a hőkülönbség elindítja a lakást behálózó csövekben a levegőáramlást, ami ha hideg - harmatpont alatti - környezetbe kerül, kicsapódik a csőben lévő levegő páratartalma.
Ez a belső fűtött térben nem jellemző, tehát a szigetelés belső - lakótér felőli -felületén vezeted a csöveket, akkor nem jelentkezik a párakicsapódás.
Könnyűszerkezetes házaknál volt jellemző probléma, hogy az elektromos vezetékek gégecsöveit a padláson a hőszigetelés felett vezették és egész télen jelentkezett a vízszivárgás a dobozokból. Ere már léteznek légzáró szerelvények. A másik ilyen jellegzetes hiba, a ha a gégecső vége kimegy a falon túl a szabad térbe, mint külső világítás, kapcsoló, konnektor. Ezekben az esetekben - ha nem megfelelően szerelték gégecsöveket - a nagy hidegekben folyamatosan hideg levegő áramlott a lakótérbe a konnektorok, kapcsolók mellett.
Köszönöm a hozzászólásokat, teljesen kitisztult minden, kezdődhet a munka. 8)
Tisztelt Urak!

Egy dolgot még elfelejtettem kérdezni. Az üveggyapot és a páraáteresztő fólia (ami a cserepek alatt van ugye) között kell 1-2 centiméteres hézagot hagyni, vagy sem??? (Ellentétes véleményeket hallottam eddig). Mert ha kell, akkor a belső oldalon kénytelen leszek kicsit benyomni a szigetelőanyagot. Mert pont 20cm helyem van, a 20cm vastag üveggyapotnak. :|
Üdv!
Elvileg a páraáteresztő fóliánál nem kell, hisz a páraáteresztő fólia nem zárja el a pára útját, mint a sima fólia, ezért meg lehet spórolni a szigetelőanyag és a fólia közötti szellőző légrést. Tehát a fólia kellő mértékben biztosítja a szigetelőanyag kiszellőzését, ha a belső oldali párazárás megfelelően van kialakítva. Ez nagyon fontos, hogy a szigetelőanyagba minél kevesebb pára tudjon behatolni a meleg oldal felől és ez a kevés is egyensúlyban legyen a fólia páraáteresztő képességével. Ennek a technológiának is meg vannak a korlátai.
Szűk helyeknél ahol minden centi számít, jól alkalmazható, ahol meg van hely bőven, ott biztosabb megoldás kettős kiszellőzésű rendszert alkalmazni. Tehát jó minőségű páraáteresztő fóliához neki lehet tolni a szigetelőanyagot, csak a fólia fölött meglegyen a légrés.
Köszönöm! 8)
Tisztelt Urak!

Vitába keveredtem a kivitelezőmmel. Miszerint ő szerinte nincs szükség közvetlen a szarufák alatti szigetelő anyagra. Ahogy fentebb írtam is, a 15 centi vastag szarufáim közé 15 centi üveggyapotot raknék, majd az egész felületre (tehát a szarufák alá is) 5centit még pluszban. Ő azt állítja, ha még rakok is 5centit pluszban, a szarufák alatt kihagyhatjuk, mert ő ide rakná a rögzítést. (hosszában a szarufákra tenne 5 centis bramac tetőléce távtartóként, majd erre rögzítené keresztben a tartóléceket.
Ezt úgy szokták megoldani, hogy a szarufákra vízszintesen rögzítenek párnafákat, vagy Bramac léceket és ezek közét töltik ki hőszigetelővel, majd gipszkartonnal, lambériával burkolják. Itt is fellép némi hőhíd, de nem vonalszerű, hanem csak pontszerű, ami már nem okoz gondot. Teljesen hőhídmentesen csak úgy lehet, ha a szarufák fölé (is) kerül hőszigetelés. Párazáró fóliát több módon lehet rögzíteni:
- a szarufákra belülről, majd a kiegészítő szigetelés (max 5 cm-ig), és burkolat,
- a kiegészítő szigetelés után a burkolat (pl.: gipszkarton) alá

szarufak_kozott.jpg
szarufak_kozott.jpg (47.3 KiB) Megtekintve 17464 alkalommal.


http://www.rockwool.hu/alkalmazasi+teruletek/magasteto+tetoter/szarufak+alatt
Tökéletes!!! Már nyomtatom is, eloszlatva ezzel a vitát. :) :) :)
73 hozzászólás Oldal: 1 / 5

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 23 vendég