Plaszlo írta: ... Áthidalóból szabványméreteket lehet kapni, az építőanyagtelepen mondd meg mekkora ajtó fölé kéred, és adják a megfelelőt méretűt. Kb. 10 cm-el kell túlnyúlnia mindkét végén az áthidalónak az ajtótoknál.
Üdv!
Csak annyival egésziteném ki, hogy Ytong esetén ez minimum 30-35 cm, mindkét oldalon, főfal esetén. Mivel szilikátról beszélünk, cészerűbb ennek a méretnek a betartása. Alá falazni nem célszerű, inkább a már meglévőre kialakitani a felfekvést.
A jobb teherelosztás miatt célszerű az áthidalót malter ágyazatba ültetve tenni, igy jobb a terhelés eloszlása, és elvileg később sem fog mellette a fal repedni.
A régi akácfa gerendák főként a vályogházaknál volt használatban, elsősorban, mert nem volt más, részint, mert költségtakarékos volt, amit aztán később már a téglaházaknál is gyakorta alkalmaztak. Egyetlen de nagy hátránya, hogy idővel még meszes kezelés ellenére beleköltöznek a bogarak, szú, és teherbirása ennek fgv-ben is csökkent.
Áthidaló felett - ha fennmarad valamekkora rés, és ez célszerű, a berakás egyszerűbb volta miatt, mindenképpen cserép, vagy más, méretre faragott téglával kell kitölteni, lehetőleg minél kisebb hézaggal, a malter, legyen az erős is, nem lesz képes a terhelést elviselni hosszú távon, megrogy, és az ajtó környékén repedések jelennek meg, főleg a szilikát esetén, ami ha reped, az egész tégla reped. Adott helyzetben célszerű aládúcolás alkalmazása, a kötés idejére csökkentve az adott rész terhelését.
Az ajtó méreteknél ajánlom figyelembe venni, hogy pl. a 90x210 maga a nyers méret, aminél általában a fa de műanyag nyilászáróknál is méretben "alámennek" oldalanként 1-1,5 cm-rel. Bár a purhabokra feltüntetik, hogy akár 4-5 cm rést is képes megfelelően kitölteni, viszont, ez nem azonos a megfelelő tartással, illetve a tokrögzitőcsavarok gyakorlatilag a "levegőben" tartják az ajtót. És akkor még nem is emlitettem a takaróléceket, és azok méreteit. Oldalanként nyers méret+2-3 cm ráhagyást érdemes tartani, igy a rögzités is megfelelő lesz, és ebben a méretben is megfelelően ki lehet limbózni az ajtót. Esetleg kölcsönzőből éredems Ytong fűrészt bérelni, azzal teljesen jól és pontosan lehet a kivánt méretet kivágni, és a szilikát sem sérül túlzott mértékben. Kivágásnál célszerű egy megbizható vizmértékkel a függőleges vonalat meghúni, kivágáskor mellette maradni.
Még egy apró adalék, ami menet közben jutott eszembe: minden ajtó vakküszöbbel kerül forgalomba, ami gyakorlatilag +4-5 cm magasság töbletet jelent, mivel alapban ez a rész az aljzat betonba kerülne. Ez gyártótól függően változhat. Mivel erre kerülne későbbiekben maga a küszöb. Mivel ajtó alsó részéből történik a méretrevágáskor a szükséges rész levágása, az alsó részre egy mérettartó lapot célszerű ideiglenesen a beállitás során betenni, amit később felválthat maga a küszöb rész. De minden attól füg, hogy milyen konkrét kialakitási munkálatok fognak megtörténni, lesz-e betonozás, stb.
A válaszfalat a következő órán vesszük
illetve a két linken lévő megoldásokat célszerű előzetes tájékozódásnak tekinteni.
További sok sikert!